Motion till Kyrkomötet
Gudstjänster på nationaldagen den 6 juni

Mot 2005:71

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utarbeta förslag till ordningar och bibeltexter för gudstjänster på Sveriges nationaldag den 6 juni.

Motivering

I samband med att Sveriges nationaldag den 6 juni blev allmän helgdag upphörde annandag pingst att vara helgdag. Svenska kyrkan har dock kvar texter och böner för annandag pingst. I många församlingar firades gudstjänster och mässor av olika slag på denna dag trots att den upphört som helgdag. Denna dags budskap – Andens vind över världen – är både angeläget och viktigt.

Därför är det vår förhoppning att våra biskopar uppmanar och uppmuntrar våra församlingar att fira annandag pingst även i fortsättningen.

Däremot finns i vårt land och vår kyrka inte någon tradition att fira gudstjänster på vår nationaldag såsom fallet är i Norska kyrkan. Det skulle vara en hjälp för våra församlingar och stift att högtidlighålla nationaldagen även i våra olika kyrkor genom gudstjänster och/eller mässor på den 6 juni. Därför bör Kyrkostyrelsen få i uppdrag att utarbeta förslag till ordningar med texter och böner för denna dag. Eftersom det vore lämpligt att dessa nationaldagsgudstjänster kunde firas ekumeniskt, kan ju samråd ske med Sveriges Kristna Råd.

Dessa gudstjänster bör kunna firas som ett komplement till det allmänna nationaldagsfirande som sker i våra olika kommuner.

Gråbo och Uppsala den 26 juli 2005

Torsten Josephsson Seth Henriksson